Actie
|
|
Oorzaak |
- Executieve functies
- Centrale coherentie
|
Problemen/Gevolgen - Levensbreed/levenslang |
- Je doet niet wat men van je verwacht
- Als je niet doet, ontwikkel je ook geen vaardigheden (oefening baart kunst)
- Teleurstelling en frustratie bij alle partijen
- Niet in staat zelfstandig problemen op te lossen
- Problemen blijven liggen, worden groter, escaleren, stress toename
|
Gevolgen op existentieel niveau |
- Door te doen kun je het mogelijke verwerkelijken
- Door niet te doen heeft dit invloed op:
- Identiteit
- Zelfvertrouwen
- Zelfwaardering
- Vertrouwen in het algemeen
- Vertrouwen in het leven, je zult het wel overleven
- Je scala aan mogelijkheden
- De bevestiging/het ijken van je vermogen tot zelfsturing
- Bevestiging dat je bent/van betekenis bent
- Ik doe, dus ik ben
- Levenservaring opbouwen
|
Oplossingen / Praktijk |
- Kansen bieden/creëren om alsnog te doen en zo verder te ontwikkelen en vaardigheden op te doen
- Denken in mogelijkheden
- Samen doen, laten zien – context
- Vertrouwen uitstralen in actie, overbrengen
- Aansluiten bij hoe iemand leert
- Aansluiten op hoe informatie binnekomt (bijv visueel of auditief ingesteld)
- Begrijpen/ begrip dat niet doen, niet luiheid of passiviteit is want daarmee sluit je aan op wat mogelijk is, ipv uit te gaan van het niet kunnen.
|
Verbinding met andere PILLAR Pijlers |
- Presentie
- Levenscoaching
- Luisteren
|
Onderliggende methoden |
- Activerende, lerende, coachende inspirerende begeleiding
- Levensloop-begeleiding
- Leermeesterschap (praktijk) en gezel in plaats van theoretische kennis alleen
- Leert iemand het vak van het leven
|
Extra informatie over de onderliggende methode |
- Kom in beweging, schenk een kop koffie of thee in en leest verder over een ander onderwerp of ... kom in actie. Help je oude buurvrouw met haar tuin, of wat ook leuk is: bestel het boek Hier kun je in het hoofdstuk Actie lezen hoe je mensen met autisme kunt helpen om beweging in het leven te krijgen en te houden.
|