Luisteren
|
|
Oorzaak |
- Centrale coherentie
- Oordeelsvermogen
- TOM
- Executieve functies
- Versnelde e/o vertraagde ontwikkeling in 1 persoon
|
Problemen/Gevolgen - Levensbreed/levenslang |
- Overzicht verwerven & - behoud
- Problemen op meerdere levensgebieden
- Niet kunnen verbinden van levensgebieden
- Onvermogen om emotie, gevoel, waardering te kunnen koppelen aan een actie en aan jezelf
- Moeilijk om tevreden te zijn met jezelf of een prestatie
- Problemen met inzichtelijk leren
- Niet leeftijdconform reageren
- Verwachtingen (er wordt verwacht dat je dit kunt op een bepaalde leeftijd)
- Moeite om de context te zien
|
Gevolgen op existentieel niveau |
- Het leven niet begrijpen
- Geen grip
- Angst en onrust
- Geen betekenis kunnen geven
- Ontbreken van vreugde
- Gemis van het grotere verband (verleden-heden-toekomst)
- Werkt levensbreed en levensdiep door
- Besef van tekortschieten/schuldgevoel waar anderen het wel doen en kunnen
|
Oplossingen / Praktijk |
- Coach/levens-coach die overzicht houdt en oplost/actie onderneemt
- Coach die levensbreed kijkt en analyseert
- Transfer van competenties naar andere levensgebieden
- Gedrag begrijpen vanuit ontwikkelings-perspectief
- Alert ondersteunend netwerk
- Herdefiniëren van uitspraken en gedrag vanuit autisme bekeken
|
Verbinding met andere PILLAR Pijlers |
- Presentie (aanwezigheid van de niet – (ver)oordelende ander)
- Interactie (de ander die vertaalt en de context kan beschrijven)
- Rust (want luisteren brengt rust)
- Levenscoaching (analyse meerdere levensgebieden)
|
Onderliggende methoden
|
- Piramide van Maslov
- Dynamisch kwetsbaarheidsmodel
- Systeem-gericht werken
- Ontwikkelingsgericht werken
- Competentie-gericht werken
- Praktijkgerichte Psycho-educatie conform de PILLAR-methodiek
|
Extra informatie over de onderliggende methode |
|