Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Wat maakt dat ik mij voorstel als filosoof?
Als filosoof probeer je al denkend en beschouwend datgene dat we nog niet begrijpen te verhelderen.
Autisme is een relatief jong fenomeen waar nog vele vragen onbeantwoord zijn. Het verdient het daarom om vanuit een filosofisch perspectief te onderzoeken.
Ik ben in 1989 afgestudeerd in de existentie filosofie en kan me dus met recht filosoof noemen.
Toch heb ik dat jaren niet gedaan. Tijdens mijn studie zocht ik steeds weer de verbinding tussen de filosofie en het dagelijks leven. Ik had hierdoor niet het gevoel op theoretisch en academisch niveau veel toe te voegen aan de filosofie. Dus om me dan zo te noemen?
Waarom noem ik me nu dan wel existentiefilosoof?
Ik neem u graag mee in mijn verhaal.
Ik werk inmiddels al meer dan 12 jaar met (jong) volwassenen met autisme en ADHD en dan name met een normale of hogere intelligentie. Mensen, soms hoog opgeleid, bij wie je van buiten niet ziet dat sprake is van autisme, maar die door hun autisme soms geheel vastlopen.
Ook lopen ze tegen veel onbegrip op en er is een gebrek aan kennis over de gevolgen van autisme bij bijvoorbeeld overheidsinstanties en beleidsmakers.
Ook bij direct betrokkenen, denk dan aan ouders, partners zie je dat ook zij hun pijn en zorg hebben en hier vaak alleen in staan.
Wat ik al werkend en luisterend leerde, is dat velen van mijn cliënten worstelen met existentiële vragen. Ofwel: ze hebben als gevolg van hun autisme moeite om zelf vorm, inhoud en richting aan hun leven te geven.
“en als je al niet weet welke richting je op moet, hoe weet je dan of je wel de goede kant opgaat? En als je dat niet weet, waarom zou je dan vertrekken”
Met andere woorden: ik heb van mijn cliënten geleerd, dat autisme niet alleen levensbreed en levenslang doorwerkt, maar ook levensdiep, ofwel tot op existentieel niveau gevolgen voor het leven heeft.
Door mijn achtergrond als existentie filosoof nam en neem ik dit mee in mijn begeleiding en zag dat hierdoor mensen vaak weer in beweging komen, meer grip op hun leven te krijgen. Daarmee zelfstandiger worden, volwaardiger kunnen leven.
Dit leerproces leidde een paar jaar geleden tot enkele constateringen:
- Mijn werkwijze spreekt mensen aan. Er komen aanvragen vanuit heel Nederland.
- Mensen met autisme, soms vastgelopen, soms “afgeschreven” door de reguliere hulpverlening komen weer in beweging als we oog te hebben voor de existentiële gevolgen van autisme.
Dit is het begin geworden van een zoekproces met als vraag: hoe kunnen we meer mensen bereiken dan mogelijk is met één praktijk.
Dit doe ik niet alleen. Een heel belangrijk persoon hierbij is mijn vrouw Marjolein de Neef. Mijn kwaliteiten liggen in de analyse, in het ontwikkelen van een sterke visie en het maken van de vertaalslag naar de praktijk. Die van haar in het vorm geven hiervan in een onderneming en het coachen van anderen hierbinnen.
iQ Coaches Nederland
Dit proces heeft geleid tot het ontwikkelen van iQ Coaches Nederland. iQ staat voor inspired Quality, ofwel voor betrokkenheid en kwaliteit.
Inmiddels zijn er onder de paraplu van iQ Coaches meer dan 20 samenwerkende en elkaar versterkende coaches die ieder hun eigen praktijk voor levensbrede begeleiding voor mensen met autisme en ADHD hebben. www.iqcoaches.nl. Zij helpen mensen levensbreed en deze begeleiding strekt zich waar nodig uit naar werk, stage en studie. iQ Coaches is door het UWV erkend als jobcoachorganisatie.
De PILLAR-methodiek
Ik ben ook gaan onderzoeken wat ik dan precies doe wat maakt mensen met autisme zich kunnen ontwikkelen. Resultaat van dit onderzoek is de PILLAR-methodiek. De PILLAR-methodiek is de eerste methodiek voor levensbrede begeleiding, ook wel bekend als levensloopbegeleiding. Deze geven we met iQ Coaches op landelijke basis vorm. Binnen de PILLAR-methodiek is ook aandacht voor de existentiële gevolgen van autisme.
Workshop existentiële gevolgen van autisme
De kern van de PILLAR-methodiek
De PILLAR-methodiek biedt mensen handvatten om autisme te begrijpen en om vanuit dit begrip zelf tot passende reacties of oplossingen te komen. Ook blijkt dat mensen die zelf autisme hebben meer grip op hun leven krijgen.
Op weg naar rust
In het boek “Op weg naar rust, de PILLAR-methodiek voor levensbrede begeleiding bij autisme” staat de PILLAR-methodiek beschreven. Ik maak hier de vertaalslag van theorie en methodiek naar het dagelijks leven. Onder andere door vele voorbeelden en handvatten te geven.
De reacties op dit boek zijn erg positief. Professionals zijn enthousiast, mensen met autisme en hun partner en/of ouders voelen zich door dit boek erkend en herkend. Inmiddels is de tweede druk verschenen.
iQ Academy
Inmiddels is er ook de iQ Academy. Deze is er voor mensen die in hun (beroepsmatige) omgeving te maken hebben met autisme: consulenten, docenten, werkgevers, arbeidsdeskundigen, WMO consulenten, zorgverleners enzovoort. Sommige van de trainingen en de retraite zijn bedoeld voor ouders en partners www.iqacademy.nl
Ik begon mijn verhaal met de vraag: waarom ik me nu dan wel filosoof noem.
Het antwoord is dat uit alle activiteiten van de afgelopen jaren naar voren komt, dat bij een relatief onbekend fenomeen als autisme de insteek vanuit een praktijk gerichte filosofie zoals ik deze bedrijf van toegevoegde waarde is.