facebooklinkedintwitter

De PILLAR-methodiek

  • boek tbv pillar website

De PILLAR-methodiekmyphoto

De PILLAR-methodiek wordt in het boek Op weg naar rust, de PILLAR-methodiek voor levensbrede begeleiding bij autisme uitgebreid behandeld.
In Op weg naar rust maken we steeds weer de vertaalslag van theorie en methodiek naar de gevolgen van autisme op iemands leven.
De vele voorbeelden werken verhelderend. De tips en handvatten geven vervolgens richting of houvast hoe je iemand daadwerkelijk kunt helpen.

Op deze website gaan we in zekere zin de andere kant op.

  • De pijlers van de methodiek worden schematisch uitgewerkt
  • De gelaagdheid van de pijlers komt daarmee beter naar voren.
  • Je vindt achtergrondinformatie over onderliggende gedachten, methodieken en theorieen.
  • Zo ook over belangrijke begrippen onder of achter de methodiek.
  • Ook wijzen we je de weg naar mogelijkheden voor verdere verdieping.

Op weg naar rust is geschreven door Herman de Neef. Hij is filosoof en initiatiefnemer en directeur van iQ Coaches, een landelijke organisatie met meer dan 60 vestigingen, die conform de PILLAR-methodiek en achterliggende visie mensen met autisme begeleidt.

 

Post-Hbo PILLAR-Methodiek

Levensbreed denken en werken kun je leren

Bij de decentralisatie is een mooie opdracht meegegeven: meer samenhang in de zorg aan de burger. Het voeren van keukentafelgesprekken, het maken van een goede probleemanalyse in multi-complexe situaties, het coördineren van integrale zorg: het vraagt veel van gemeentes en WMO-medewerkers om goed te beoordelen wat nodig is. Leerkrachten, coaches, ambulant begeleiders: ook voor hen geldt dat je pas levensbreed kunt werken als je levensbreed kunt denken en kijken. Maar hoe doe je dat?

De PILLAR-methodiek geeft praktische handvatten en basiskennis over levensbrede aanpak bij o.a.

  • autisme
  • ADHD
  • niet aangeboren hersenletsel (NAH)
  • schizofrenie
  • LVB
  • dementie
  • verslaving.

Van methode naar Post Hbo-Opleiding

Sinds 2017 is de training in de PILLAR-Methodiek uitgebreid naar een volwaardige Post Hbo-Opleiding en is daarmee een door het CPION erkende opleiding, waarbij zij inhoud en kwaliteit toetsen.
Er moet daarom ook aan de door hen gestelde eisen en standaarden worden voldaan.

Wij vragen van onze studenten een actieve houding tijdens de lesdagen:

  • Je hebt voor aanvang de verplichte literatuur over de PILLAR-Methodiek gelezen
  • Je bereidt de lesstof voor door je in te lezen en eventuele voorbereidingsopdrachten te maken
  • Je doet actief mee aan de opdrachten en oefensituaties tijdens de les
  • Je maakt de huiswerk opdrachten
  • Je doet en beschrijft de implementatie opdrachten
  • Je zorgt dat je examenportfolio compleet is (reflectieverslag, casusbeschrijving)

Vooropleiding

Je bent in het bezit van een diploma op Hbo- of WO-niveau en bent werkzaam in de zorg- of onderwijssector. Dit kan zijn als zelfstandige, in loondienst of als beleidsmedewerker of consulent bij Gemeente of Overheid.

Voldoe je niet aan deze opleidingseis? Stuur ons dan je curriculum vitae en een motivatiebrief en verzoek om een persoonlijk intakegesprek om te beoordelen of de opleiding bij je past.

Studiebelasting

Om het diploma te kunnen halen, is inzet en een serieuze studiehouding vereist.

  • 10 geclusterde lesdagen tot het examen
  • 2 aanvullende workshops later in het jaar en een terugkomdag
  • gedegen voorbereiding van de modules
  • het maken van voorbereidingsopdrachten
  • huiswerk- en implementatie opdrachten
  • het maken van portfolio opdrachten
  • literatuurstudie
  • examen voorbereiding

In het totaal bedraagt de studielast 350 uren; dit levert je 12,5 EC (European Credits) op.

Door het met goed gevolg afronden van deze opleiding ben je in het bezit van een officieel erkend post-Hbo diploma. Je beheerst de PILLAR-methodiek en je bent in staat jouw cliënten, leerlingen, studenten (maar ook collega’s met vragen) op effectieve en duurzame wijze te ondersteunen.

Post-Hbo

Het post-HBO diploma (uitgegeven door CPION, Centrum voor Post initieel Onderwijs in Nederland) wordt erkend door alle beroepsverenigingen in Nederland.
In het totaal bedraagt de studielast 350 studie uren; dit komt overeen met 12,5 EC (European Credits).

Hieronder vind je alle verdere informatie over de PILLAR-Methodiek opleiding.
Als je wilt kun je ook onze opleidingsgids downloaden.
Jezelf inschrijven doe je met het inschrijfformulier.

PILLAR-Methodiek in vogelvlucht

PILLAR Methodiek: van probleemgericht naar mensgericht

Uitgangspunt van de PILLAR Methodiek is de diepliggende menselijke behoefte van mensen om van betekenis te willen zijn voor zichzelf en anderen. De methodiek gaat dus niet uit van probleem of onvermogen, ontkent deze evenmin, maar sluit als eerste aan bij diepliggende, existentiële waarden en behoeftes van mensen om zo zelfstandig mogelijk te functioneren en om zo veel mogelijk zelf sturing en richting aan het leven te geven.

Levensbrede problematiek vraagt om een levensbrede oplossing.
Veel werkers in het veld zullen dit beamen. Maar: hoe pak je dat aan? Om levensbreed te kunnen begeleiden, moet er een omslag gemaakt worden van een reguliere, probleemgerichte aanpak naar een nieuwe visie op mens en zorg: een mensgerichte aanpak.

Daarvoor is ook een omslag nodig naar een levensbrede manier van denken en werken.

De PILLAR-Methodiek is een beproefde manier van levensbrede begeleiding in de praktijk. Je leert de problematiek levensbreed in kaart te brengen, je wordt je bewust van de (vaak levensdiepe) gevolgen van een diagnose én je leert hoe je dit vertaalt naar het leven van jouw cliënt, leerling of student.

Onze visie:
“Vanuit veiligheid kunnen mensen groeien en van betekenis zijn voor zichzelf, anderen en de wereld”

De PILLAR-methodiek biedt een methodologische basis en handvatten om mensen te helpen op basis van een levensbrede benadering. Levensbreed in alle opzichten van het leven: ze omvat de verschillende levensgebieden, omvat begeleiding bij de verschillende levensfasen en heeft aandacht voor de meer spirituele ofwel zijnsgerichte vragen.

Het succes van de methodiek is gebaseerd op luisteren. Luisteren en begrijpen. Kortom, de PILLAR-methodiek biedt aan coaches een werkwijze waarmee ze mensen met een psychische kwetsbaarheid helpen op hun weg door het leven en de samenleving.

De zes pijlers van de PILLAR-methodiek zijn:
  • Presentie
    Present zijn, oprechte aandacht, het volgen van de cliënt in plaats, tijd en tempo
  • Interactie
    Vertrouwen, communicatie, sociale vaardigheden
  • Levenscoaching
    Aandacht voor alle levensgebieden; aandacht voor zingeving en existentiële vragen
  • Luisteren
    Luisteren met al je zintuigen, maar ook: levensbrede analyse
  • Actie
    Kloof tussen denken en doen overbruggen; mensen weer in beweging zetten.
  • Rust
    Prioriteit is altijd: het creëren van rust. Crisis-interventie. Stress-reductie.
Vanuit rust, krijgen groei en ontwikkeling weer een nieuwe kans.

Multi-complexe problematiek

De PILLAR-Methodiek brengt overzicht in complexe situaties, waar de gevolgen van de problematiek doorwerkt op meerdere levensgebieden. Doel is uiteindelijk rust en veiligheid te creëren. Vanuit rust wordt vervolgens weer nieuwe groei mogelijk. Je bent er voor de cliënt en voor de mensen om de cliënt heen. Als de gevolgen van een diagnose levensbreed, levensdiep en misschien levenslang zijn, dan dient ook het antwoord levensbreed en levensdiep te zijn.

De PILLAR Methodiek is goed in te zetten bij o.a.

  • Autisme
  • ADHD
  • NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel)
  • Schizofrenie
  • LVB (Licht Verstandelijke Beperkingen)
  • Dementie
  • PTSS (post traumatische stress stoornis)
  • Verslaving (gedurende herstel bij)
De gemeenschappelijke noemer bij bovengenoemde diagnoses is veelal: moeite met het verwerven van overzicht en het behouden van overzicht. De meer specifieke kenmerken en gevolgen komen in de opleiding ook aan bod.

De opleiding geeft je een stevige basis om te werken vanuit een levensbrede optiek door:
1. Inhoudelijke verdieping op specifieke diagnoses
2. Instrumenten om levensbreed te (leren) denken en werken

Voor wie?

Van beroepskrachten in zorg en onderwijs wordt tegenwoordig veel gevraagd aan kennis en vaardigheden. In de zorg moet men “integraal” kunnen werken. In het onderwijs is “passend’ onderwijs en “inclusie” het credo.

Met de opleiding PILLAR-Methodiek leren coaches en begeleiders, leerkrachten en docenten van kinderen, jongeren en volwassen met een psychiatrische diagnose om levensbreed te denken en te werken.

Voor beleidsmakers van Gemeenten en WMO-consulenten is het moeilijk de door de overheid opgelegde taken als participatie, integrale, eigen regie, te vertalen naar haalbare en effectieve werkmodellen. De PILLAR-Methodiek helpt hierbij.

Levensbreed werken sluit het beste aan bij mensen die door hun problemen moeite hebben met overzichtsverwerving en behoud.

Specifieke doelgroepen:
  • autisme
  • ADHD, schizofrenie
  • ex-verslaving
  • Post Traumatische Stress Stoornissen
  • Niet Aangeboren Hersenletsel, Licht Verstandelijke Beperkingen

Voor zelfstandigen in de zorg en begeleiding

Zelfstandig ondernemers in de zorg zijn bij uitstek de mensen die het voortouw kunnen nemen bij vernieuwingen in de zorg. De opleiding PILLAR-Methodiek is er voor de zzp’er die voorop wil lopen in de ontwikkelingen in de zorg en aantoonbaar wil maken dat hij of zij zich verdiept en geschoold hebben in de ‘nieuwe’ integrale zorg.

Het ligt in de verwachting dat in de nabije toekomst gemeentes vaker zzp’ers inschakelen.Voor gemeentes is het voordeel van het werken met zelfstandig ondernemers dat geïnvesteerd zorggeld rechtstreeks aan de cliënt besteed wordt, zonder bijkomende kosten voor allerlei tussenliggende lagen. Ook zijn zzp’ers vaak directer betrokken, vaak beter in staat te begeleiden op de plek en tijd waar dit nodig is en behalen ze vaak meer resultaat.

Met het diploma PILLAR-methodiek op zak, kun je WMO-proof aan de slag.

Voor zorgverleners en begeleiders binnen een instelling

De opleiding is er ook voor mensen die binnen een instelling werken. Voorheen lag de focus veelal op het probleem en op het onvermogen van de cliënt. In de moderne samenleving en de moderne kijk op gezondheid echter staat de mens en zijn mogelijkheden steeds meer centraal. Dit is een positieve ontwikkeling.

Tegelijk echter zijn (GGZ) instellingen en personeel nog steeds ingesteld op een verzuilde aanpak en gedelegeerde verantwoordelijkheden. De opleiding PILLAR-Methodiek draagt bij aan de omvorming van de bestaande deskundigheid naar levensbreed kijken, denken en werken.

Voor leerkrachten en docenten in basis-, voortgezet en hoger onderwijs

Het aantal “zorg-leerlingen” in de klas is toegenomen. Voor de uitvoer van “Passend onderwijs” en “Inclusie” ontbreekt het de welwillende en overbelaste professionals aan handvatten om hier in de praktijk goed mee om te kunnen gaan. Leren kijken en handelen volgens de PILLAR-Methodiek kan je hierbij gaan helpen.

Voor beslissers, casemanagers en zorgmakelaars binnen gemeentes 

Het voeren van keukentafelgesprekken, het maken van een goede probleemanalyse in multi-complexe situaties, het coördineren van integrale zorg: het vraagt veel van gemeentes en WMO-medewerkers. De opleiding PILLAR-Methodiek geeft praktische handvatten en basiskennis over levensbrede aanpak bij o.a.
  • autisme
  • ADHD
  • niet aangeboren hersenletsel (NAH)
  • schizofrenie
  • dementie
  • verslaving.
De PILLAR-methodiek en de levensbrede begeleiding sluiten goed aan bij de uitgangspunten van de WMO:
• stimuleren van de zelfredzaamheid
• maatschappelijke participatie
• aanspreken en gebruik maken van hulpbronnen uit het informele circuit

De PILLAR-methodiek maakt het mogelijk hier daadwerkelijk en duurzaam vorm aan te geven.

In-company 

Wil je graag op eigen locatie een In-company opleiding? Dat kan.
Wij verzorgen de opleiding:
  • opleidingsmateriaal
  • docenten
  • examen
  • vermelding in het Abituriënten Register van het CPION.
Jullie verzorgen de:
  • locatie
  • lunch
  • diner
  • versnaperingen
  • overige zaken
Neem contact met ons op en vermeld je verzoek. We maken een afspraak voor een persoonlijk gesprek en bekijken samen of we een speciaal arrangement kunnen maken.

Lesprogramma

Heb je interesse om de opleiding te volgen? Vraag dan de opleidingsdata op bij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Tijdens de opleiding komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Opleiding PILLAR-Methodiek
Levensbreed leren denken en werken


Module 1 Kennismaking en introductie
Module 2 Introductie PILLAR-Methodiek
Module 3 Presentie
Module 4 Interactie
Module 5 Levenscoaching
Module 6 Luisteren
Module 7 Actie
Module 8 Rust
Module 9 Werken met DSM-5
Module 10 Autisme
Module 11 ADHD
Module 12 NAH
Module 13 Schizofrenie
Module 14 LVB
Module 15 PTSS
Module 16 Verslaving
Module 17 Ontwikkelingsgericht denken & werken
Module 18 Competentiegericht denken & werken
Module 19 Systeemgericht denken & werken
Module 20 Geweldloze communicatie
Module 21 Valkuilen & dilemma's
Module 22 Levensgebieden & zelfredzaamheidsmatrix
Module 24 Relatievorming
Module 23 Denken en werken vanuit een existentiële insteek
Module25 Professioneel Opruimen
  In gesprek met ervaringsdeskundigen (4-5 keer) 
  Terugkom-dag
  Reflectieverslag
  Casusbeschrijving
  Mondeling examen
  Schriftelijk examen 
  Praktijkexamen
  Literatuurstudie

Gebruikte lesmethodes

Afwisselend worden binnen de opleiding de volgende werkvormen toegepast:
  • Hoorcollege
  • Werkcolleges
  • Individuele opdrachten
  • Groepsopdrachten
  • Praktijk-oefeningen, al dan niet met inzet van trainingsacteur
  • Verdiepingsopdrachten (huiswerk)
  • Implementatieopdrachten (oefenen in eigen werksituatie)
  • Reflectieverslag
  • Casusbeschrijving
  • Literatuurstudie

Studiebelasting

In het totaal bedraagt de studielast 350 studie uren; dit komt overeen met 12,5 EC (European Credits).

Toetsing

De opleiding PILLAR-Methodiek wordt afgesloten met een Examendag.Gedurende de opleiding zullen docenten en opleidingscoördinator ook de tussentijdse vorderingen van iedere student beoordelen. Mocht het docententeam vinden dat een student (nog) niet klaar is voor het examen, dan zal dit vóór het examen met de student besproken worden.

Examen eisen

Deelname aan het examen is mogelijk indien:
  • Reflectieverslag en casusbeschrijving tijdig zijn ingeleverd
  • Het examengeld is voldaan
  • Niet meer dan 3 dagdelen gemist zijn

Gemiste modules?

Tijdstip en plaats van een lesdag, examen of herkansing kunnen niet om individuele reden worden aangepast. Maar: in overleg met de docent en de opleidingscoördinator, zullen we ons best doen dat je gemiste modules kunt inhalen bij een andere opleidingsgroep.

Examen

Het examen van de opleiding tot PILLAR Coach bestaat uit 4 onderdelen, welke worden opgeslagen in jouw examen-portfolio:
  • Reflectieverslag
  • Schriftelijk Examen
  • Mondeling Examen
  • Casusbeschrijving
  • Praktijk-oefening
Voor alle vijf de onderdelen dient een voldoende behaald te worden.

 

Could not load widget with the id 28.

Post-HBO Erkenning

Post-HBO Register Opleiding

De Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland, die valt onder CPION, is een landelijke dienstverlenende organisatie op het gebied van opleidingen op Post-HBO-niveau. De door de SPHBO getoetste opleidingen krijgen het predicaat Registeropleiding. Het is een beschermd predicaat dat alleen door de SPHBO kan worden verleend.

Diploma en Abituriënten Register SPHBO

Studenten die met goed gevolg aan de opleiding hebben deelgenomen, worden door ons aangemeld voor het Abituriënten-Register van de SPHBO.
De studenten ontvangen naast een diploma van de PILLAR-Methodiek opleiding, ook een officieel diploma van de SPHBO. Dit diploma wordt door alle beroepsverenigingen als zodanig erkend.

Accreditatie

De opleiding is aangemeld bij Registerleraar.nl en wordt door de Registercommissie gewaardeerd met ** accreditatie punten.

Wil je weten met hoeveel PE punten jouw beroepsvereniging de PILLAR-Methodiek opleiding waardeert? Vraag dat zelf na bij de betreffende beroepsvereniging. Je kunt melden dat de SPHBO de opleiding 12,5 EC (European Credits) heeft toegekend.

Wat onze studenten vertellen

review


Nicolette Zeestraten (voormalig adviseur arbeid en gezondheid)

Geeft zeker ook stuk persoonlijke ontwikkelingen handvaten voor zowel privé als mijn praktijk als coach. Het geeft zowel inzicht in hoe het werkt, hoe je ervoor kunt zorgen dat men zich gehoord en gekend voelt, hoe je kunt sturen naar zuivere gespreksvoering met aandacht voor zowel de cliënt als betrokkenen.

Kirsten Verdonschot (voormalig ambulant begeleider)

Dat dit DE manier is van kijken naar, luisteren naar en ondersteunen van de cliënt

Maaike Vertregt (Psycholoog)

Het mooiste aan de PILLAR-Methodiek vind ik dat je op zoek gaat naar de essentie van je cliënt en dat je met je cliënt een op maat gemaakte oplossing zoekt om het leven zo prettig mogelijk te leven

Esther Polak (voormalig wijkteamondersteuner)

Mooie methode waar heel overzichtelijk wordt uitgelegd wat (met name) autisme inhoud en wat voor impact dit heeft op de cliënt en zijn/haar omgeving. Vooral praktische handvaten, die vaak missen in andere literatuur.

Karin Heesters (voormalig kwaliteitsverpleegkundige) 
  • Goede methode om bekend te raken met de inhoudelijke vorm van iQ Coaching
  • Methodiek vormt het fundament van iQ Coaching en de coaching
Karin Pos (Psycholoog)

Ik heb al vele studies en opleidingen gevolgd en toch heeft deze opleiding weer extra en nieuwe informatie en inzichten gegeven!

Albert vd Hart (Woonbegeleider)

Dat het een mooie, verdiepende opleiding is

Arjen Haan (Woonbegeleider)

Dat de PILLAR-Methodiek een goede methode is, omdat eigenlijk bijna alle beperkingen doorwerken in meer dan één gebied in iemands leven (levensbreed)

Inschrijven

Ben je enthousiast geworden over alles wat je allemaal kunt leren tijdens de PILLAR-Opleiding? Voldoe je aan de toelatingseisen en wil je aan de slag? 

Schrijf je dan nu in!

Inschrijven gaat eenvoudig via de website.
Gebruik hiervoor de onderstaande button

meld je aan

Je kunt hier ook de betaalwijze van jouw keuze aangeven.

Na aanmelding ontvang je van ons een bevestigingsmail met het verzoek de volgende documenten aan ons te mailen:
  • Inschrijf-formulier + Motivatie
  • kopie geldig paspoort of identiteitsbewijs
  • kopie diploma vooropleiding (HBO/WO)
  • CV met pasfoto
  • Machtigingsverklaring (indien van toepassing)
Je mailt deze documenten in één mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Wij verwerken je inschrijving zo snel mogelijk en laten je weten of je inschrijving definitief is.

Veel gestelde vragen

Hieronder vind je antwoord op een aantal veel gestelde vragen over de PILLAR Methodiek en de Post-HBO opleiding, die je misschien nog niet elders hebt gevonden.
Mocht je nog een andere vraag hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag verder!

Is de PILLAR Methodiek alleen bruikbaar bij de begeleiding van mensen met ASS?

De PILLAR-methodiek is oorspronkelijk ontwikkeld om duidelijk te maken dat en waarom levensbrede begeleiding bij autisme en ADHD zo belangrijk is en zelfs groei en ontwikkeling mogelijk maakt bij mensen met autisme.

In het boek ‘Op weg naar rust, de PILLAR-methodiek voor levensbrede begeleiding’ (ISBN 978-90-819659-2-7) is dit verder uitgewerkt, inclusief vele voorbeelden en handvatten hoe je iemand met autisme kunt helpen en waarom dit effectief is.

De methodieken die de basis vormen onder de PILLAR-methodiek zijn algemeen bekende methodieken binnen psychiatrie, hulpverlening en re-integratie. Ze zijn binnen de PILLAR-methodiek omgevormd tot handvatten om mensen met autisme te helpen.
Daarbij bestrijkt de PILLAR-methodiek vrijwel alle levensgebieden (levensdomeinen) waar mensen tegen problemen aanlopen ten gevolge van hun autisme.

Overlap

Hier is dan ook sprake van een overlap met andere psychiatrische problematiek. Deze overlap betreft dan de gevolgen van betreffend (psychiatrisch) probleem, terwijl de onderliggende oorzaak niet persé dezelfde is.

Een voorbeeld: als gevolg van autisme of Niet Aangeboren Hersenletsel kan iemand beperkt belastbaar zijn. Dat kan bij beide zijn qua energie of door langzamere verwerking van prikkels (informatie) of een combinatie van beiden.
De oorzaak bij autisme ligt in de manier waarop de hersenen informatie verwerken. Op hersenniveau (neurologisch) is er verder niets stuk. Bij NAH echter is de oorzaak herleidbaar tot hersenletsel en was vooraf aan de beschadiging op dit gebied geen probleem.
Als je dan weer kijkt naar de gevolgen op het leven zie je dat bij beide diagnoses deze persoon hierdoor minder uren kan werken of helemaal niet en hierdoor wellicht afhankelijk is van een uitkering.

Bij autisme en NAH zie je soms ook dat een overload van informatie tot een emotionele of agressieve uitbarsting leidt. Ook hier zie je dan een overlap in de gevolgen, terwijl de onderliggende oorzaken verschillen.

Welke psychiatrische diagnoses vertonen, als we naar de gevolgen kijken, overeenkomsten?
Als we naar de ervaring uit de praktijk kijken, maar ook naar de DSM 5 zijn dit diagnoses zoals schizofrenie, Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH), Licht Verstandelijk Gehandicapt (LVG). Ook bij PTSS (post traumatische stress stoornis), verslaving en dementie kan probleemanalyse en aanpak vanuit de PILLAR-methodiek goed werken.

Ik heb al veel opleidingen gedaan. Kan ik vrijstelling krijgen voor sommige modules?

Nee, we verlenen geen vrijstelling voor modules.
De opbouw van de opleiding is zodanig dat in elke module koppelingen gelegd worden naar de PILLAR-Methodiek. Jouw kennis en ervaring die je al hebt opgedaan, is dan zeer waardevol; zowel voor jezelf als voor je mede-studenten. Maar je kunt gerust zijn: ook jij zult weer nieuwe dingen leren en nieuwe inzichten verwerven.

Ik wil samen met een aantal collega’s de opleiding volgen. Kan dat?

Als je met 4 of meer collega’s tegelijkertijd wilt inschrijven voor onze opleiding: neem contact met ons op voor een offerte op maat. We zullen samen met jou bekijken wat je wilt en wat de mogelijkheden zijn:
  • instromen in een reeds geplande opleiding
  • een combinatie maken met collega’s van een andere instelling
  • een in company opleiding
  • of misschien heb je nog wel andere ideeën

Kan de opleiding ook In-company gegeven worden?

Wil je graag op eigen locatie een In-company training? Dat kan.

Voor wij een offerte op maat kunnen maken, komen wij altijd eerst persoonlijk kennismaken. Wij horen graag wat de specifieke wensen en behoeften zijn in jouw organisatie.
  • Een in-company training of een volledig door ons verzorgde training?
  • Zijn er collega-organisaties die belangstelling hebben mee te doen?
  • Wat is mogelijk in tijdsinvestering?
  • Moeten medewerkers uitgeroosterd worden?
  • Is er hulp nodig bij het aanvragen van subsidie?
  • Etc.
Na dit gesprek, komen wij snel met een passend aanbod.
Neem contact met ons op via 020-7740711 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor het maken van een afspraak.

Ik vind een opleiding van 14 dagen te lang. Zijn er ook kortere varianten?

Om een Post-HBO diploma PILLAR-Methodiek te bemachtigen, zul je de volle 14 dagen (plus thuisstudie) moeten investeren.
Maar er zijn kortere trainingen en workshops beschikbaar als (bij-) scholing van teams, vrijwilligers en mantelzorgers. Denk aan:

  • PILLAR-Methodiek in Vogelvlucht - 2 daagse bijscholing voor o.a. begeleiders SWV, onderwijsteams en …
  • PILLAR-Methodiek voor Vrijwilligers en Mantelzorgers - 2 dagdelen voor o.a. verenigingsleiders (Scouting, voetbal enz.) / 2 dagdelen voor o.a. partners, ouders, overige familieleden
  • PILLAR-Methodiek en WMO Totaalplan voor Gemeentes
Niet minder, maar meer!
In samenwerking met iQ Coaches Nederland (Levenscoaching en Jobcoaching voor mensen met psychische beperkingen) bieden wij een uniek Totaal concept aan.
Dit plan omvat een compleet opleidings- en begeleidingsplan voor alle partijen rondom een cliënt, inclusief nazorg.

Alle partijen rondom een multi-complexe persoon of gezin, werken vanuit dezelfde visie en dezelfde benadering. Het ondersteunend netwerk krijgt de beschikking over een ‘hulplijn’ waardoor het vaak weer zelfstandig verder kan.
Integrale zorg wordt hiermee op effectieve wijze vormgegeven.

Ben je beleidsmedewerker WMO en wil je weten wat wij kunnen doen voor cliënt, consulent, begeleiders, leerkrachten en ondersteunend netwerk? Neem contact met ons op en vraag om een afspraak. We vertellen graag meer over de mogelijkheden.
PILLAR Methodiek TOTAAL PLAN

Ik heb geen HBO- of WO opleiding. Kan ik me toch inschrijven?

Voldoe je niet aan deze opleidingseis? Stuur ons dan je curriculum vitae en een motivatiebrief en verzoek om een persoonlijk intakegesprek om te beoordelen of de opleiding bij je past.

Kan ik gemiste modules inhalen?

Om te mogen deelnemen aan het examen, mogen niet meer dan 3 dagdelen verzuimd hebben. Maar: in overleg met de docent en de opleidingscoördinator, zullen we ons best doen dat je gemiste modules kunt inhalen bij een andere opleidingsgroep.

Hoeveel PE-punten levert de PILLAR Opleiding mij op?

De opleiding is aangemeld bij Registerleraar.nl en wordt door de Registercommissie gewaardeerd met ** accreditatie punten.
Wil je weten met hoeveel PE punten jouw beroepsvereniging de PILLAR-Methodiek waardeert? Vraag dat zelf na bij de betreffende beroepsvereniging. Je kunt melden dat de SPHBO de opleiding 12,5 EC (European Credits) heeft toegekend.

Ik wil graag overnachten in een 1-persoons kamer. Kan dat?

Mocht je graag in een 1-persoonskamer willen overnachten, laat het ons weten!
We zullen bij het hotel voor je navragen wat mogelijk is en welke toeslag berekend wordt.






1. Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn, tenzij anders is overeengekomen, van toepassing op alle offertes, opdrachten en overeenkomsten van of met iQ Coaches BV en alle daarmee verband houdende handelingen, zowel van voorbereidende als uitvoerende aard. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.

2. Bedrijfsomschrijving

iQ Coaches is een organisatie die Levensbrede Begeleiding biedt aan mensen met een beperking o.a. mensen met Autisme Spectrum Stoornis of ADHD. Levensbrede Begeleiding is begeleiding op verschillende gebieden van het leven en door de verschillende levensfasen heen.

3. Definities

a. Opdrachtnemer: iQ Coaches BV, die deze voorwaarden gebruikt voor het aanbieden van diensten.

b. Opdrachtgever: de wederpartij van opdrachtnemer, te weten de cursist, deelnemer aan een seminar of cliënt, dan wel diens wettelijke vertegenwoordiger of werkgever.

c. Cliënt: degene die door opdrachtgever wordt aangemerkt als object van de coaching, of training.

d. Overeenkomst: een mondeling dan wel schriftelijk vastgelegde afspraak tussen opdrachtgever en opdrachtnemer betreffende een overeengekomen levering, tegen een overeengekomen prijs op een overeengekomen moment dan wel binnen een overeengekomen periode.

4. Uitvoering van de overeenkomst

a. opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.

b. Opdrachtnemer heeft een inspanningsverplichting jegens de opdrachtgever; nooit een resultaatverplichting.

c. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Dit zal altijd in overleg met de opdrachtgever geschieden.

d. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van van de overeenkomst, tijdig aan de opdrachtnemer worden verstrekt. Indien voor de uitvoering van de overeenkomst de benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven in rekening te brengen.

e. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van de door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.

5. Prijzen en offertes

a. alle offertes en prijsopgaven door of vanwege opdrachtnemer gedaan zijn vrijblijvend, zowel wat prijs, inhoud als levertijd betreft en vervallen na 30 dagen.

b. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW, tenzij anders aangegeven. Voor zover opdrachten voortvloeien uit een PGB is BTW niet van toepassing.

c. Offertes zijn gebaseerd op de bij opdrachtnemer beschikbare informatie.

d. Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door opdrachtgever voor akkoord getekende offerte of de zorgovereenkomst door opdrachtnemer is ontvangen en geaccepteerd, danwel indien de aangeboden dienst door de opdrachtnemer of diens cliënt in uitvoering wordt genomen.

e. Werkzaamheden waarvoor geen vaste prijs is overeengekomen, zullen op basis van nacalculatie en tegen de overeengekomen tarieven aan opdrachtgever in rekening worden gebracht. Zijn vooraf geen tarieven overeengekomen, dan worden de tarieven bepaald op grond van de bij opdrachtnemer gebruikelijke tarifering.

6. Betalingsvoorwaarden

a. Betaling vindt plaats via een factuur, tenzij vooraf anders is overeengekomen.

b. Facturen dienen uiterlijk 14 dagen na factuurdatum te zijn voldaan op de door opdrachtnemer aan te wijzen bankrekening.

c. Bij niet tijdige betaling is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is, ook zonder een daartoe strekkende ingebrekestelling, vanaf de vervaldatum een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de geldende wettelijke rente. Indien opdrachtnemer zijn vordering op opdrachtgever ter incasso uit handen geeft, is opdrachtgever alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten welke met incasso gemoeid zijn, verschuldigd.

d. Opdrachtgever dient eventuele bezwaren tegen de factuur van opdrachtnemer binnen 14 dagen na factuurdatum aan opdrachtnemer schriftelijk kenbaar te maken, bij gebreke waarvan opdrachtgever geacht wordt te hebben ingestemd met de hoogte van het factuurbedrag.

7. Duur en beëindiging

a. de duur van de overeenkomst wordt vooraf vastgesteld. Dit geschiedt in de (zorg)overeenkomst en na aanvaarding hiervan door opdrachtgever. Vroegtijdige beëindiging kan alleen indien partijen dit in onderling overleg zijn overeengekomen. In het geval van een Zorgovereenkomst kan opdrachtgever met een opzegtermijn van 1 maand de overeenkomst beëindigen.

b. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.

c. Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve gevolgen heeft, of het tijdstip van voltooiing beïnvloedt, zal opdrachtnemer opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.

d. Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen indien opdrachtgever niet in staat is gebleken binnen de afgesproken termijn aan zijn financiële verplichtingen te voldoen.

8. Tekortkomingen - Afspraken Verzetten

Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor afspraken kosteloos af te zeggen of te verzetten in geval van ziekte, arbeidsongeschiktheid, sterfgeval of emstige ziekte van familie of dierbare, waardoor opdrachtnemer zijn opdracht niet naar behoren kan uitvoeren. In dit geval worden ook geen kosten in rekening gebracht.

9. Annuleren: Herroepen van de overeenkomst

Alle overeenkomsten kunnen kosteloos worden herroepen tot uiterlijk 14 dagen na het aangaan van de verplichting, tenzij de aangegane verplichting specifiek t.b.v. de opdrachtgever op maat is gemaakt en de opdrachtnemer vóór de herroeping reeds kosten hiervoor gemaakt heeft. De herroeping kan dan uitsluitend plaatsvinden onder vergoeding van de reeds gemaakte kosten, zulks naar redelijkheid en billijkheid door de opdrachtnemer vast te stellen. Bij spoedopdrachten en/of boekingen (d.w.z. waarvan de opdracht aanvangt binnen de herroepingstermijn) wordt de herroepingstermijn ingekort tot uiterlijk 24 uur voor aanvang van de geboekte training, seminar, of de geplande uitvoering van de opdracht.

10. Overmacht

a. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen.

b. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer is gestart met uitvoering van de overeenkomst.

c. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van opdrachtnemer opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door opdrachtnemer niet mogelijk is langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.

d. Indien opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract.

11. Vertrouwelijke informatie - geheimhouding

a. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Alle conversaties worden behandeld volgens de hoogste confidentiële normen.
Niets dat is besproken in de conversatie is bedoeld om daarbuiten te worden gecommuniceerd zonder toestemming van zowel de opdrachtnemer als de opdrachtgever.

b. In het geval van dreigend gevaar voor zowel opdrachtgever als voor de samenleving of bepaalde personen, behoudt opdrachtnemer zich het recht toe relevante informatie te verstrekken aan bevoegde personen of instanties als hiermee het gevaar kan worden voorkomen. Als persoon, vallend onder de Nederlandse wet, is het de plicht van de opdrachtnemer om activiteiten, welke in strijd zijn met de wet aan de hiervoor bedoelde autoriteiten te melden. Derhalve zal de opdrachtnemer niet kunnen worden aangesproken als zij onwettige zaken aan de wettelijke autoriteiten meldt.

c. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, opdrachtnemer gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.

d. Op alle communicatiemiddelen, zoals email, post, fax, voicemail en andere middelen is het confidentialiteitsprincipe van toepassing. Tenzij er vooraf afwijkende afspraken zijn gemaakt, zijn alleen de opdrachtnemer en de opdrachtgever degenen die de communicatie via deze mediums te zien krijgen. Partijen dienen er van op de hoogte te zijn dat een aantal mediums door derden worden beheerd, derhalve kunnen deze niet als strikt vertrouwelijk worden beschouwd.

e. In die gevallen waarbij de opdrachtgever niet de gecoachte of de cliënt is, geldt het confidentialiteitsprincipe en geheimhouding ten aanzien van alle uitgewisselde informatie en gesprekken die plaatsvinden tussen opdrachtnemer en cliënt ook richting opdrachtgever.

12. Aansprakelijkheid

a. Deelname aan de activiteiten geschiedt geheel voor eigen risico.

b. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor directe schade of indirecte schade, emotionele schade of schade voortvloeiend uit beslissingen die de opdrachtgever of cliënt heeft genomen, al dan niet in overleg met de opdrachtnemer.

c. Opdrachtgever en cliënt zijn te allen tijde zelf verantwoordelijk voor gemaakte keuzes, eigen gedrag, en de consequenties hiervan, zowel tijdens de tijd die opdrachtgever en opdrachtnemer gezamenlijk doorbrengen als daama.

d. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade welke is ontstaan door haar eigen tekortkomingen, behoudens voorzover het betreft schade welke is ontstaan als gevolg van opzet.

e. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door tekortkomingen van haar coaches en begeleiders, behoudens voor zover het betreft schade welke is ontstaan als gevolg van opzet.

f. In geen enkel geval is opdrachtnemer aansprakelijk voor gevolgschade.

g. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk jegens de opdrachtgever voor schade welke is ontstaan door tekortkomingen en onrechtmatige daden voor de door haar al dan niet in verband van de uitvoering van de opdracht uitgevoerde handelingen,behalve voor zover zij de daaruit voortvloeiende schade op de bedoelde derde(n) kan verhalen.

h. In elk geval is iedere (buiten-) contractuele aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de aansprakelijkheidsverzekering van opdrachtnemer wordt uitbetaald.

13. Verzekering

Opdrachtnemer zal gedurende de looptijd van de overeenkomst een gangbare aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) aanhouden waarbij het risico voor zaak- en personenschade per gebeurtenis is gedekt.

14. Klachtenprocedure
a. Ingeval opdrachtgever en -nemer een geschil hebben, dan proberen ze dit eerst onderling op te lossen.
b. Mocht het geschil niet naar beider tevredenheid zijn opgelost, dan kan de opdrachtgever het geschil per email melden (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) met een beknopte beschrijving van het geschil en met wie het geschil bestaat. Met deze melding treedt de klachtenprocedure in werking en zal de afzender van de mail binnen 14 dagen worden geïnformeerd over de behandeling van de klacht, of het geschil. Een exemplaar van de Klachtenregeling is te allen tijde op te vragen of in te zien op onze website.

15.Eigendomsbehoud

a. Alle door opdrachtnemer geleverde en uitgeleende zaken, daaronder eventueel mede begrepen testen, kaarten, spellen, schetsen, software, boeken, tekeningen, oefeningen enz., blijven (intellectueel) eigendom van opdrachtnemer, zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem/haar zonder voorafgaande toestemming van opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht.

b. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.

c. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht de deurwaarder die het derdenbeslag legt te informeren over het eigendomsvoorbehoud en tevens de opdrachtnemer zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden van het derdenbeslag op de hoogte te stellen.

d. De opdrachtgever verplicht zich optimaal zorg te dragen voor de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken en deze in optimaal bruikbare staat te houden en op het eerste verzoek daartoe van de opdrachtnemer te retourneren aan de opdrachtnemer indien het eigendomsvoorbehoud niet door volledige voldoening van de schuld is opgeheven. In geval van beschadigingen toegebracht door opdrachtgever zal opdrachtnemer deze verhalen op opdrachtgever.

16. Wijziging van de voorwaarden

Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de onderhavige opdracht.

Seminar "Levensbrede begeleiding is de toekomst"

De PILLAR-methodiek is oorspronkelijk ontwikkeld om mensen met autisme op weg te helpen in hun leven. De methodiek sluit met name aan bij mensen met autisme met een normale of hogere intelligentie. Mensen die zonder hulp zwaar in de problemen kunnen komen, maar met juiste begeleiding veelal kunnen werken, studeren, zelfstandig kunnen leven.

Verspreid over de jaren wordt iQ Coaches Nederland ook wel door haar opdrachtgevers gevraagd om andere mensen met een psychiatrische diagnose te helpen. We spreken inmiddels vanuit de ervaring met mensen met schizofrenie, Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH), Licht Verstandelijk Gehandicapt (LVG) en Post Traumatische Stressstoornissen (PTSS). De gemeenschappelijk noemer ligt niet zozeer bij de oorzaak, maar bij de gevolgen op het leven.

Om hier enkele voorbeelden te noemen:

bij autisme, NAH en PTSS is veelal sprake van overzichtsverlies en problemen op meerdere levensgebieden en onvermogen dit zelf op te kunnen pakken. Bij autisme is de oorzaak onderdeel van het autisme. Bij NAH ligt de oorzaak in het opgelopen hersenletsel. Bij een PTSS door een trauma. In vergelijking met een PTSS zie je dan dat bij autisme en NAH de begeleiding langdurig van aard is. Bij NAH is de beschadiging en daarmee noodzaak tot begeleiding meestal blijvend. Bij autisme is soms groei of ontwikkeling mogelijk en dit kan leiden tot vermindering van de begeleiding. Bij een goede combinatie van behandeling en begeleiding bij een PTSS zie je dat de begeleiding na een jaar (soms twee) geheel afgebouwd kan worden.

Naast deze ervaringen vanuit de praktijk is er de maatschappelijke ontwikkeling waarbij overheidstaken overgeheveld zijn naar gemeentes. Met daarbij de opdracht: maak zorg effectief, betaalbaar en breng meer samenhang aan in de zorg door integraal, ofwel levensbreed te werken.Dit sluit aan bij hoe iQ Coaches al jaren werkt.

Dit heeft ons dan ook doen besluiten om onze exclusieve opleiding tot iQ Coach te verbreden en uit te breiden tot een gecertificeerde opleiding tot PILLAR-coach.

Wil je meer weten?
Neem voor meer informatie contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 020-7740711

 

Herman

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

facebook linkedin twitter

 

 

Wat maakt dat ik mij voorstel als filosoof?

Als filosoof probeer je al denkend en beschouwend datgene dat we nog niet begrijpen te verhelderen.
Autisme is een relatief jong fenomeen waar nog vele vragen onbeantwoord zijn. Het verdient het daarom om vanuit een filosofisch perspectief te onderzoeken.

Ik ben in 1989 afgestudeerd in de existentie filosofie en kan me dus met recht filosoof noemen.
Toch heb ik dat jaren niet gedaan. Tijdens mijn studie zocht ik steeds weer de verbinding tussen de filosofie en het dagelijks leven. Ik had hierdoor niet het gevoel op theoretisch en academisch niveau veel toe te voegen aan de filosofie. Dus om me dan zo te noemen?

Waarom noem ik me nu dan wel existentiefilosoof?

Ik neem u graag mee in mijn verhaal.

Ik werk inmiddels al meer dan 12 jaar met (jong) volwassenen met autisme en ADHD en dan name met een normale of hogere intelligentie. Mensen, soms hoog opgeleid, bij wie je van buiten niet ziet dat sprake is van autisme, maar die door hun autisme soms geheel vastlopen.
Ook lopen ze tegen veel onbegrip op en er is een gebrek aan kennis over de gevolgen van autisme bij bijvoorbeeld overheidsinstanties en beleidsmakers.
Ook bij direct betrokkenen, denk dan aan ouders, partners zie je dat ook zij hun pijn en zorg hebben en hier vaak alleen in staan.

Wat ik al werkend en luisterend leerde, is dat velen van mijn cliënten worstelen met existentiële vragen. Ofwel: ze hebben als gevolg van hun autisme moeite om zelf vorm, inhoud en richting aan hun leven te geven.

“en als je al niet weet welke richting je op moet, hoe weet je dan of je wel de goede kant opgaat? En als je dat niet weet, waarom zou je dan vertrekken”

Met andere woorden: ik heb van mijn cliënten geleerd, dat autisme niet alleen levensbreed en levenslang doorwerkt, maar ook levensdiep, ofwel tot op existentieel niveau gevolgen voor het leven heeft.
Door mijn achtergrond als existentie filosoof nam en neem ik dit mee in mijn begeleiding en zag dat hierdoor mensen vaak weer in beweging komen, meer grip op hun leven te krijgen. Daarmee zelfstandiger worden, volwaardiger kunnen leven.

Dit leerproces leidde een paar jaar geleden tot enkele constateringen:

  • Mijn werkwijze spreekt mensen aan. Er komen aanvragen vanuit heel Nederland.
  • Mensen met autisme, soms vastgelopen, soms “afgeschreven” door de reguliere hulpverlening komen weer in beweging als we oog te hebben voor de existentiële gevolgen van autisme.

Dit is het begin geworden van een zoekproces met als vraag: hoe kunnen we meer mensen bereiken dan mogelijk is met één praktijk.

Dit doe ik niet alleen. Een heel belangrijk persoon hierbij is mijn vrouw Marjolein de Neef. Mijn kwaliteiten liggen in de analyse, in het ontwikkelen van een sterke visie en het maken van de vertaalslag naar de praktijk. Die van haar in het vorm geven hiervan in een onderneming en het coachen van anderen hierbinnen.

iQ Coaches Nederland

Dit proces heeft geleid tot het ontwikkelen van iQ Coaches Nederland. iQ staat voor inspired Quality, ofwel voor betrokkenheid en kwaliteit.
Inmiddels zijn er onder de paraplu van iQ Coaches meer dan 20 samenwerkende en elkaar versterkende coaches die ieder hun eigen praktijk voor levensbrede begeleiding voor mensen met autisme en ADHD hebben. www.iqcoaches.nl. Zij helpen mensen levensbreed en deze begeleiding strekt zich waar nodig uit naar werk, stage en studie. iQ Coaches is door het UWV erkend als jobcoachorganisatie.

De PILLAR-methodiek

Ik ben ook gaan onderzoeken wat ik dan precies doe wat maakt mensen met autisme zich kunnen ontwikkelen. Resultaat van dit onderzoek is de PILLAR-methodiek. De PILLAR-methodiek is de eerste methodiek voor levensbrede begeleiding, ook wel bekend als levensloopbegeleiding. Deze geven we met iQ Coaches op landelijke basis vorm. Binnen de PILLAR-methodiek is ook aandacht voor de existentiële gevolgen van autisme.

Workshop existentiële gevolgen van autisme

De kern van de PILLAR-methodiek

De PILLAR-methodiek biedt mensen handvatten om autisme te begrijpen en om vanuit dit begrip zelf tot passende reacties of oplossingen te komen. Ook blijkt dat mensen die zelf autisme hebben meer grip op hun leven krijgen.

Op weg naar rust

In het boek “Op weg naar rust, de PILLAR-methodiek voor levensbrede begeleiding bij autisme” staat de PILLAR-methodiek beschreven. Ik maak hier de vertaalslag van theorie en methodiek naar het dagelijks leven. Onder andere door vele voorbeelden en handvatten te geven.
De reacties op dit boek zijn erg positief. Professionals zijn enthousiast, mensen met autisme en hun partner en/of ouders voelen zich door dit boek erkend en herkend. Inmiddels is de tweede druk verschenen.

iQ Academy

Inmiddels is er ook de iQ Academy. Deze is er voor mensen die in hun (beroepsmatige) omgeving te maken hebben met autisme: consulenten, docenten, werkgevers, arbeidsdeskundigen, WMO consulenten, zorgverleners enzovoort. Sommige van de trainingen en de retraite zijn bedoeld voor ouders en partners www.iqacademy.nl

Ik begon mijn verhaal met de vraag: waarom ik me nu dan wel filosoof noem.
Het antwoord is dat uit alle activiteiten van de afgelopen jaren naar voren komt, dat bij een relatief onbekend fenomeen als autisme de insteek vanuit een praktijk gerichte filosofie zoals ik deze bedrijf van toegevoegde waarde is.

iQ Coaches in TV programma "da's goed geregeld"

iQ Coaches

Kom meer te weten over iQ Coaches

step00011

Autisme en zingeving

Herman vertelt over autisme en zingeving

autisme en zingeving                                     Herman