facebooklinkedintwitter

De PILLAR-methodiek

  • boek tbv pillar website

Je kunt hier meer lezen waarom een competentie gerichte benadering van autisme werkt en wat je dan doet. We geven een opsomming van competenties en vertellen aan de hand van vele praktijkvoorbeelden over competenties die veelal sterk ontwikkeld zijn bij mensen met autisme.

Een competentie gerichte benadering brengt verandering en ontwikkeling

Mensen met autisme raken soms ontmoedigt door het leven, teleurstellingen en mislukkingen. Ook zie je dat vaak het eigen reflecterend vermogen over wat iemand (wel en niet) kan minder sterk ontwikkeld is.
Dit werkt door op het zelfvertrouwen en zelfbewustzijn van het eigen kunnen. Je ziet dan ook vaak bij mensen met autisme dat ze heel goed kunnen bedenken waar ze tekort schieten en zich niet bewust zijn wat ze geleerd en zich eigen gemaakt hebben.
Een competentie gerichte benadering kan bijdragen aan deze bewustwording. Deze bewustwording draagt bij een toename van zelfvertrouwen. De toename van zelfvertrouwen maakt dat iemand zich prettig gaat voelen, minder angstig of voorzichtig en meer gaat doen. Daarmee kan de negatieve cirkel van onmacht gestopt worden en iemand zich verder ontwikkelen en vorm geven aan zijn leven.

Wat kun je met een competentie gerichte benadering

Door een competentiegerichte benadering kun je onderzoeken waar iemands leermomenten in het leven zijn. Leermomenten zijn vaak situaties waarin iemand competenties bij heeft geleerd of bestaande ontwikkeld heeft.
Je kunt onderzoeken hoe iemand in bepaalde situaties reageerde en handelde. Je kunt dan kijken welke competenties of vaardigheden en kwaliteiten nodig zijn voor betreffende acties.
Ook kun je onderzoeken, bijvoorbeeld waar iemand blij van wordt. Mensen worden blij van goede herinneringen en acties. Hier ligt informatie in besloten over wat iemand interesseert, in beweging brengt, motiveert. Daar onder liggen competenties.

Met deze competenties kun je samen met je cliënt en meer gerichter op zoek naar wat bij hem of haar past in het leven. Met andere woorden: een competentie gerichte benadering kan iemand op weg helpen in zijn leven.

Binnen de PILLAR-jaartraining gaan we hier nader op in.

Een lijst met competenties

Om een beeld te krijgen van waar we het over hebben als we over competenties spreken, volgt hier een opsomming van een aantal competenties:

- Besluitvaardigheid - Zelfstandigheid - klantgerichtheid
- Contactuele eigenschappen - Werkmotivatie - Doelgerichtheid
- Doorzettingsvermogen - Verantwoordelijkheid - Procesgerichtheid
- Organiseren - Tolerantie - Kwaliteitsgerichtheid
- Overtuigingskracht - Teamgeest - Werkorganisatie
- Verbale communicatieve vaardigheid - Stresstolerantie - Discipline
- Nauwkeurigheid - Realiteitszin - Leervermogen
- Helikopterkwaliteit - Assertiviteit - Risicobewustzijn
- Onderhandelen - Frustratie tolerantie - Collegialiteit
- Motiveren - Luistervaardigheid - Anticiperen
- Communiceren    

Autisme: Talenten en competenties

De navolgende compententie zijn vaak bij mensen met autisme goed ontwikkeld:
Voor een compleet overzicht lees hier verder.

Autisme: talenten en competenties


Levenscoaching

 
Oorzaak
  • Centrale coherentie
  • TOM
  • Oordeelsvermogen
Problemen/Gevolgen - Levensbreed/levenslang
  • Moeite (minder vanzelfsprekend) zinvolle invulling aan het leven kunnen geven
  • Verantwoordelijkheid nemen voor het leven (dit verondersteld dat je een rol of aandeel hebt in het leven, als je die niet ziet kun je geen verantwoordelijkheid nemen)
  • Onmachtig om(situatie) te veranderen
  • Passiviteit/passieve mentaliteit (om actief te kunnen zijn, moet je weten wat je wilt)
  • Zelf niet zien waar je heen wilt en wat je wilt
Gevolgen op existentieel niveau
  • Invulling van het leven
  • Niet vanzelfsprekendheid zelf sturing en richting kunnen geven (die anderen vooronderstellen)
  • Zingeving
  • Betekenisgeving
  • Toekomstperspectief
  • Zelfsturing
  • Autonomie
  • Existentiële pijn
  • Existentiële angst
  • Eenzaamheid
  • Leven omdat het “moet”
  • Identiteit / zelfbeeld
  • Intrinsieke motivatie
  • Existentiële pijn bij de ouders (rouw, acceptatie)
  • Herdefiniëring van de ouderrol
Oplossingen / Praktijk
  • Herdefiniëren van waardeoordelen
  • Een ander perspectief op de problematiek schilderen
  • De ander (toelaten) die sturing geeft
  • Het existentiële gesprek (zoveel mensen, zoveel speciefe en passende oplossingen)
  • Aandacht voor partners, ouders, ondersteunend netwerk
  • Toekomst perspectief (hoop doet leven)
  • Als er geen hoop is, wat dan?
Verbinding met andere PILLAR Pijlers
  • Presentie
  • Interactie
  • Luisteren (centrale coherentie)
  • Actie – existentiële functies, passiviteit vanuit existentiële onmacht versterkt het onvermogen van de existentiële functies

iQ Coaches in TV programma "da's goed geregeld"

iQ Coaches

Kom meer te weten over iQ Coaches

step00011

Autisme en zingeving

Herman vertelt over autisme en zingeving

autisme en zingeving                                     Herman